العدد 1

URI الجديد لهذه الكائناتhttps://ksu.otcloud.co.ke/handle/ksu-press/962

استعراض

نتائج البحث

يظهر الآن 1 - 2 من 2
  • صورة مصغرة
    مقالةوصول حر
    Arabic Calligraphy in Modern Architecture
    (دار جامعة الملك سعود للنشر, 25/12/1438) مساعد بن عبدالله السدحان
    Abstract. The use of Arabic calligraphy in Muslim architecture has always been a traditional style. However,during the past few years, it has been observed that the font is being used in various styles and techniques,in terms of form, function and materials. Due to the lack of sufficient knowledge the use of Arabiccalligraphy in modern architecture, and its various styls`, this study aims at finding out the various trendsin the use of Arabic calligraphy in modern architecture. The study compiled and analyzed a number of imagesfor a number of buildings that used Arabic calligraphy. The most important result shows that the useof Arabic calligraphy appeared in three directions: The traditional direction, which is a continuation of thestyle of using the font in ancient architecture, the mixed trend that took into account the traditional style butemployed modern techniques and materials, and the new trend that uses the font in an unconventional way.
  • صورة مصغرة
    مقالةوصول حر
    الخط العربي في العمارة الحديثة
    (دار جامعة الملك سعود للنشر, 04/08/1438) مساعد بن عبدالله السدحان
    ظل استخدام الخط العربي في عمارة المسلمين استخداماً تقليدياً، ولكن في السنوات القليلة الماضيةلُوحظ استخدام الخط بأساليب وتقنيات مختلفة في النواحي الشكلية، والوظيفية، وكذلك مواد البناء. ونتيجةلعدم وجود معرفة كافية حول استخدام الخط العربي في العمارة الحديثة من حيث اتجاهاته المختلفة، جاء هدفهذه الدراسة مُثلاً في الكشف عن اتجاهات استخدام الخط العربي في العمارة الحديثة، حيث قامت الدراسةبجمع مجموعة من الصور لعدد من المباني التي استخدمت الخط، وتحليلها، والتوصل إلى نتائج كان من أهمها:أن الخط العربي قد ظهر بثلاثة اتجاهات تمثلت في: الاتجاه التقليدي، والذي يعد استمراراً لأساليب استخدامالخط في العمارة القديمة، والاتجاه المختلط الذي راعى الشكل التقليدي، واستخدم الأساليب الحديثة فياستخدام الخط من حيث المادة والتقنية، والاتجاه الجديد الذي استخدم الخط بشكلٍ غير تقليدي.