مجلة اللغات والترجمة

استعراض
99 النتائج
نتائج البحث
مقالة وصول حر جدوى مقرارات اللغة العربية لطالبات كلية اللغات و الترجمة(دار جامعة الملك سعود للنشر, 25/5/1434) هدى محمد جميل برنجيملخص البحث. يهدف البحث إلى دراسة ورصد و تحليل الأخطاء اللغوية و النحوية لطالبات قسم اللغة الفرنسية و قد تمت الدراسة على عينة من طالبات المستوى السادس في مادة الترجمة الإعلامية و وجدنا أن ضعف الطالبات في القواعد النحوية العربية يرجع لأسباب كثيرة و يعود 80٪ منها إلى المراحل الدراسية التي تتلقاها الطالبة في المدرسة. أما فيما يتعلق بالمرحلة الجامعية فالخطة الدراسية لكلية اللغات والترجمة تشتمل عدة مقررات في اللغة العربية وتركز هذه المقررات على جانبين أحدهما نظري والآخر تطبيقي.بعد عرض و تحليل نتائج البحث تم التوصل الي ضرورة اعادة النظر في عدد مقررات اللغة العربية في الخطة الدراسية لكلية اللغات و الترجمة و تكوين لجنة من قبل كلية اللغات و الترجمة للاتصال بقسم اللغة العربية و مراجعة أهداف و وصف المقررات التي تُدرسها لطالبات كلية اللغات و الترجمة. بالإضافة إلى ارسال نسخة من أخطاء الطالبات إلى المختصين في قسم اللغة العربية لمعرفة أسباب الضعف في اللغة العربية لدى طالبات الكلية و أن تكون هناك عملية مراجعة و متابعة من قبل الكلية لما تتم دراسته في تلك المقررات.مقالة وصول حر Motivation des apprenants vis-à-vis du français. Etude d'un cas(دار جامعة الملك سعود للنشر, 27/1/1433) Ahmad AlwadiRésumé. Cet article étudie les motivations des apprenants en langue française au Département des Langues Européennes; Université Roi Saoud. La base théorique de cet article commence par les définitions du terme ‘motivation’, et cela afin de comprendre les phénomènes et comportements dus aux nouveaux facteurs externes. Un questionnaire a été distribué aux apprenants dans le but d’obtenir des données pertinentes concernant la langue cible. Les réponses obtenues ont été analysées. Cette analyse nous offre des renseignements importants: "nos informateurs" étaient très motivés. Cela est l’une des informations que cet article cherche à exploiter.مقالة وصول حر المعنى النحوي الدلالي لمكونات التأكيد في الجملة الفارسية المعاصرة(دار جامعة الملك سعود للنشر, 23/6/1431) حمدي إبراهيم حسنملخص البحث. بعد مضي ما يربو على قرن ونصف صال فيهما اللغويون الأوروبيون وجالوا بين تأريخ للغات وعقد مقارنات فيما بينها، إضافة إلى وصف كل منها على حدة، عادوا مع بداية العقد السادس من القرن العشرين إلى حتمية المزج بين التركيب النحوي ومعناه، بلوغًا إلى كشف مضمون الجملة بوصفها غاية كل نظام نحوي تبدو علاقاته في ارتباط مباشر أو غير مباشر مع دلالة اللفظة داخل السياق وخارجه. وهي الدعوة ذاتها التي نادى بها عبدالقاهر الجرجاني في القرن الخامس الهجري من خلال نظريته المعروفة بالنظم، أي منذ ما يربو على الألف عام.وانطلاقًا من إحجام جل النحويين الإيرانيين عن تخصيص دراسات مستقلة في مؤلفاتهم تعرض لمكونات التأكيد، جاءت فكرة بحثنا التي تهدف إلى معالجة هذه المكونات بوصفها عناصر معجمية لها دور وظيفي ودلالي في إطار الجملة الفارسية، يأتي بها المرسل لغرض تأكيد رأي، أو حدث، أو صفة، مما يزيد المعنى ويوسعه. وقد اعتمد البحث إحدى النظريات التوليدية الخاصة بمزج المعنى بالنحو، والتي تقدم بها كل من كاتس Kats وفودور Fooder في بداية العقد السادس من القرن العشرين، ثم أيدهما تشومسكي Chomsky، حيث رأيا أن البنية الدلالية هي البنية الأساسية لتحديد معنى الجملة، أما العلاقات النحوية بين المكونات، فليست سوى وسيلة شكلية لتحويل البنية العميقة وهي دلالية في الأساس إلى بنية سطحية.مقالة وصول حر قراءات في أدب الزنوج المكتوب بالفرنسية(دار جامعة الملك سعود للنشر, 25/11/1432) بابكر علي ديومةملخص البحث. تفتقر المكتبة، لاسيما في المشرق العربي، للدراسات المعمقة في أدب الزنوج. ونظراً للروابط الوثيقة التي تربط بين العالمين العربي والأفريقي، ولأن البلاد العربية، وبخاصة الأفريقية منها، تتاخم دول القارة السمراء وتتفاعل مع قضاياها، رأينا أنه من المفيد تناول الملامح العامة للأدب الزنجي المعاصر بغرض إلقاء الضوء على نهج تفكير مبدعيه في تناولهم لقضايا وهموم الأمة السوداء، وما يشغل بالها من اهتمامات. ولا ندَّعي هنا بالطبع دراسة مجمل الإنتاج الأدبي لأدب الزنوج، لأن ذلك يستلزم حيزاً واسعاً لا يتلاءم ومحدودية المساحة المتاحة في مثل هذه الإصدارات. بيد أننا سنسعى جاهدين لتبيان الميادين التي ولجتها الحركة الأدبية الزنجية، والتباينات بين كُتّابها، والخطوط العريضة التي سيطرت على إبداعهم. ولعل الهدف الرئيس من هذا البحث هو لفت أنظار الباحثين العرب للغوص في دراسة أدب تناولته العديد من اللغات، وبقي حظه ضئيلاً في العربية.مقالة وصول حر The Importance of the Role of Literature in the EFL Teaching Context(دار جامعة الملك سعود للنشر, 22/4/1431) Abdullah Al Dera; Muhammad Emdadul HuqAbstract. Since the early 17th century literature has been the important approach in English Language Teaching(ELT). It has been successfully the essential technique of ELT all over the British Empire. The study of Englishliterature has resulted in the creation of fluent English-speaking generations of the British colonies, which helpedgreatly in bridging the gap between the colonizers and the original inhabitants of such territories. As a result, wemay say that English has been significantly and effectively playing an indispensable role in ELT. Although severalapproaches in foreign language teaching have come up, literature is still vitally significant in ELT through literarytexts that foster learners’ motivation (Mackay, 1982). We believe that all approaches remain inadequate if the roleof literature in modern language teaching is exempted. In this paper, we try to focus on the effective ways offostering the role of literature in ELT in general and in Saudi Arabia in particular.مقالة وصول حر Nonveridicality and Negative Polarity Variation(دار جامعة الملك سعود للنشر, 22/2/1431) Abdulrahman H. AlmansourAbstract. This paper investigates the constraints that underlie the licensing of negative polarity items inClassical/Standard Arabic, aspiring to be the first study that provides a comprehensive account that defines thecondition under which those items are licensed in that language. I demonstrate that negative polarity items arelicensed only in non-veridical contexts in Classical/Standard Arabic. It is contended that downward entailment,Strawson-downward entailingness, polarity lattices, binding, or anti-upward entailingness do not predict the rightdistribution of negative polarity items in Classical/Standard Arabic. Furthermore, it is argued that the strength ofnegative expressions dictates a variation in the licensing of the negative polarity items under consideration.Specifically, it is shown that a weak (or broad) negative polarity item is sanctioned with questions, imperatives,adversative predicates, protasis of conditionals, modal verbs, the future, restrictor of every, the habitual, andvolitional verbs, whereas strong (or strict) ones are only licensed by regular negation. That negative polarity itemsare licensed in veridical non-monotonic contexts in a language such as English, while they are not allowed in thesecontexts in Classical/Standard Arabic corroborates recent proposals that call for a variation approach to thelicensing of negative polarity items cross-linguistically. The analysis entertained in this paper not only highlightsthe condition responsible for the sanctioning of negative polarity items in Classical/Standard Arabic, but alsoprovides evidence for a hierarchy of negative expressions strength.مقالة وصول حر An Idealized Cognitive Model of Naming: Converging Linguistic and Cognitive Evidence from Tunisian Arabic(دار جامعة الملك سعود للنشر, 28/10/1430) Zouhair MaalejAbstract. Naming people has been studied etymologically (Jäkel, 1999) and syntactico-semantically (VanLangendonck, 1999). But they have been argued to lack lexical meaning (Jäkel, 1999; Van Langendonck, 1999).The present paper, however, offers a cognitive semantic view of naming in Tunisian Arabic (TA) as an IdealizedCognitive Model (Lakoff, 1987; Langacker, 1991). First names are regarded as semantically and unconsciouslymotivated, describing a propositional model (Lakoff, 1987), a LINK image-schema (Lakoff, 1987; Johnson,1987), a metaphoric mapping (Lakoff and Johnson, 1980-1999), and a part-whole metonymic model (Lakoff,1987). Prototypically, first names in TA rely on a conceptual domain either recruited from within the experience ofname-givers or are the outcome of a desirable state of affairs on the part of name-givers. Such a desirable state ofaffairs is the product of an imaginative projection on the part of name-givers, who build this projection fromwithin emotions, morality, beauty, piety, etc. The conceptual metaphors capitalized upon in naming reveal namegivers’bias to males at the expense of females. The result is a cultural model of naming, whereby conceptualmetaphors interface with categorization and derivational morphology.مقالة وصول حر The Effect of Social Factors on Sound Change in Najdi Arabic: The Case of [d͡z] in the Qaṣīmī Dialect(دار جامعة الملك سعود للنشر, 23/6/1430) Yousef Al-RojaieAbstract. The present study examines the pattern of dialectical variation in the use of the two variants of OldArabic qāf /q/—the affricated nonstandard [d͡z], and the regional standard [g]— in the natural spontaneous speechof speakers of the Qaṣīmī dialect, a variety of Najdi Arabic. The findings indicate that a change in progress isoccurring in the Qaṣīmī dialect, with younger speakers showing an incremental increase in the use of the standardregional variant [g] instead of the nonstandard variant [d͡z] and older and middle-aged speakers—especiallymales—tending to be conservative by retaining the standard regional variant. Moreover, this change correlatessignificantly with gender in that women use the standard variant [g] more frequently than men. To explain thischangeshift, the socioeconomic changes that Saudi Arabia has undergone in the last 50 years—particularly theprocesses of urbanization and modernization—were examined as factors prompting and accelerating changes inthe linguistic patterns of speakers of the Qaṣīmī dialect. In particular, the regional standard variant [g] has becomemore associated with urbanity and modernity.مقالة وصول حر Possessive Constructions in Arabic: A Cross-dialectal Study(دار جامعة الملك سعود للنشر, 21/10/1429) Noureddine GuellaAbstract. This contribution is a cross-dialectal analysis of possessive constructions. The dialects under studyinclude the Maghribin dialects and some of the dialects in the Arabian Gulf. The paper analyzes the formal aspectsinvolved in the construction of the notion of possession in individual dialects and its relation to Standard Arabic.The resulting strategies of possessive formation and structure will be exhibited and formalized in a vast array ofArabic dialects from a comparative perspective. It will be found that an important linguistic shift has been and stillis operating in the construction of possessive structure. This shift is due to many reasons. One of the mostimportant reasons is the contact with other languages or linguistic structures. In the case of Maghribin dialects, thepaper finds that the shift from ‘synthetic’ construction to a more ‘analytic’ construction is due to a recognizedBerber substratum. On the other hand, and in the case of the Arabian Gulf regional dialects and Classical Arabic,several linguistic forces are in play in the formation of a more dynamic type of possessive structure.مقالة وصول حر Systemic Functional Linguistics as a Strategy to Assess the Academic Writing of Students at Walter Sisulu University(دار جامعة الملك سعود للنشر, 22/12/1429) Baba P. TshotshoAbstract. This paper reports on the study undertaken at Walter Sisulu University (WSU) in South Africa between2003 and 2007. It explores students’ academic writing which affects their academic performance. The main focusis on the written texts of 20 students who most of them come from rural background. Their texts were analyzedusing systemic functional linguistics (SFL) as an analytical tool. This paper demonstrates that there is a need toimprove students’ academic writing in order to improve their academic performance.